Cementiri de Montjuïc

Cementiri Monumental de Barcelona

//Cementiri – Montjuïc
Cementiri – Montjuïc 2018-06-05T15:15:24+00:00

Informació general

Horari del cementiri
De dilluns a diumenge:
de 08:00 a 18:00 hores

Horari Oficina d’atenció a l’usuari
De dilluns a divendres:
de 08:00 a 14:00 i de 15:30 a 17:00
De dissabte a diumenge:
de 08:00 a 17:30

Adreça i telèfon
c/ Mare de Déu de Port, 56-58.
08038 Barcelona
Tel. 934.841.999
comunicacio@cbsa.cat

Transports
Autobusos
21. Tots els dies (Av. Paral·lel – El Prat)
107. Només festius (interior cementiri)

Horaris de visita culturals

Visites guiades gratuïtes
2on diumenge de mes
11:15 en català
4rt diumenge de mes
11:15 en castellà

Punt de trobada a la cafeteria del cementiri (des del mes de setembre de 2017).

Telèfon d’informació
934 841 999

Informació addicional
Díptic Ruta Montjuïc

La ruta artística

Aquesta ruta, composta per 40 sepultures, inclou panteons i escultures d’alt valor artístic realitzades per arquitectes o escultors del període comprès entre els anys 1888 i 1936.

La ruta històrica

Aquesta ruta recorre 48 sepultures pertanyents a personalitats de la Barcelona corresponent al període comprès entre 1883 i 1936, de gran significació política, social i cultural.

La ruta combinada

Aquesta ruta comprèn 37 sepultures i està concebuda com una mostra de la riquesa patrimonial del cementiri. Combina sepultures d’interès artístic amb sepultures d’interès històric, totes elles incloses en les dues rutes principals.

HORARI RUTA MONTJUÏC

2n Diumenge del mes
11.00 hores, català
11.15 hores, castellà

4t Diumenge del mes
11.00 hores, català
11.15 hores, castellà

Visita nocturna
Inici de primavera
Cita prèvia: 934 841 999

Història

Els diaris dels últims anys del segle XIX i primers del segle XX comenten la dolça malenconia que suscita el nou cementiri: “Un lloc envoltat de llum i color”.

L’any 1890 s’hi havien construït 6.000 hipogeus i 70 panteons; actualment conté 152.327 sepultures.

La vegetació és abundant i el xiprer n’és el signe d’identitat i el que fa que el cementiri sigui la primera imatge de la ciutat quan s’hi entra per mar.

El cementiri és un clar reflex, sense alteracions posteriors, de les tendències estilístiques de la darreria del segle XIX i de primers del XX que es van desenvolupar paral·lelament a la ciutat.

Avui dia, malgrat que el cementiri no es pot ampliar, s’hi han anat duent a terme petites intervencions, respectant sempre els criteris que es van imposar per a la seva construcció, per adaptar-lo a les noves necessitats dels ciutadans de Barcelona.

Des que dins el recinte es va inaugurar un centre d’incineració, l’indret s’ha vist esquitxat per petits columbaris cineraris de diferents tipologies per acollir el nou servei.

Així mateix, en llocs apropiats també s’hi van construint noves sepultures i se’n rehabiliten d’altres per continuar donant un servei a la ciutat en un recinte que, lluny d’estar en desús per la poca capacitat d’ampliació, és el que acull més inhumacions dels nou cementiris de què avui dia disposa la ciutat.

El cementiri de Montjuïc es va crear arran de la gran expansió demogràfica i de la puixança econòmica que va experimentar la ciutat de Barcelona a la primera meitat del segle XIX. El cementiri del Poblenou resultava clarament insuficient i el fet que es trobés en una zona de gran desenvolupament urbanístic n’impedia l’ampliació.

El recinte funerari de Montjuïc va ser inaugurat el 17 de març de 1883 per l’alcalde de Barcelona, Rius i Taulet. El projecte del cementiri formava part del programa de millores que aquest alcalde va emprendre per engrandir la ciutat, les quals van desembocar en l’Exposició Universal de 1888. El cementiri es va crear a mida d’aquella Barcelona innovadora i industrial de finals de segle.

Les primeres inhumacions registrades als llibres del cementiri daten del 19 de març, dia en què se’n van fer 10. José Fonrodona Riva va ser la primera persona enterrada al nou cementiri; aquest primer habitant era un indià que havia estat alcalde de Matanzas (Cuba), i per la sepultura del qual els seus hereus van pagar 20 pessetes. El cementiri va ser projectat i dirigides les seves obres per Leandro Albareda (Barcelona, 1852-1912), un arquitecte municipal que abans de construir-lo, va visitar les necròpolis estrangeres més interessants i que també va ser l’autor d’importants panteons.

La superfície del cementiri està planificada mitjançant un eix de simetria de nord a sud, però els seus costats no són exactament iguals. Només el costat oest manté el traçat previst.

Els grans desnivells de la muntanya es compensen mitjançant dues classes de camins: uns de trajecte més curt i amb àmplies escalinates, i els altres, molt més llargs i suaus, que formen importants vies que donen lloc a constants canvis de perspectiva.

El cementiri entra dins la tipologia de jardí anglès, amb camins sinuosos, una situació pintoresca, unes boniques perspectives i un bon emplaçament de les sepultures.

Sepultures

Els cementiris de la Barcelona són espais de memòria i tranquil·litat. Cementiris de Barcelona disposa de sepultures disponibles als diferents cementiris de la ciutat.

Serveis al cementiri de Montjuïc

Cementiris de Barcelona és una empresa pertanyent a l’Ajuntament de Barcelona. Els nostres objectius són apropar la gestió dels cementiris i de tota la seva activitat als usuaris, millorar l’atenció al client i oferir un servei de qualitat.

Esdeveniments/Rutes

Encara que sembli una paradoxa, conèixer la mort i les seves manifestacions culturals i socials és una manera de conèixer la vida d’una societat. Amb l’objectiu d’acostar els cementiris als ciutadans com a llocs d’història i de vida, Cementiris de Barcelona organitza activitats culturals gratuïtes per a tots els públics.

Carrosses

La Col·lecció

La Col·lecció de Carrosses Fúnebres va ser inaugurada l’any 1970 pel Sr. Cristóbal Torra, llavors gerent del Servei Municipal de Pompes Fúnebres, i exposada al soterrani de la seu central de Cementiris de Barcelona, al Carrer Joan d’Àustria, 130 de Barcelona fins que al mes de juny de 2012 va ser traslladada a la nova instal·lació del Cementiri de Montjuïc.
La raó de ser d’aquest conjunt de peces de gran valor patrimonial rau en el fet que, quan es va preveure la concentració de tota l’activitat funerària en un sol edifici, es va haver de decidir què fer amb aquests vehicles que havien fet servei a la ciutat de Barcelona durant 90 anys i que ja estaven completament en desús a causa de l’evolució de la tècnica i l’aparició del cotxe a motor. La important decisió de conservar-les i reunir-les en un sol espai va significar la creació de la primera i única col·lecció de carrosses fúnebres que hi ha arreu d’Europa i que s’exposa públicament.
Cal dir, que la Col·lecció està formada per carrosses que procedeixen d’una empresa i els objectes aquí conservats no van ser adquirits com a peces de museu, sinó com a eines de treball. Per tant, es fa difícil datar-les, documentar la seva història i saber com es van adquirir.

El blog de CBSA

Load More Posts